zondag 23 juni 2013

vlierbloesemsiroop


 Het zal best een hype zijn, dat zelfvoorzienend gedoe. Want op het www kom je heel wat bloggen tegen waarop je allerlei recepten en patronen vindt en wat en hoe tuinieren tot op balkon aan toe. Maar leuk dat het is. Ik doe gewoon mee. Er gaat een echte ontspanning vanuit als je door de tuin loopt en je ziet in kleine bakken sla, bietjes en worteltjes groeien. De slabonen krullen om de bamboestokken, de pompoen vindt zijn weg, zelfs de aardappels groeien in een plastic bak. Ook de hop heeft het dit jaar door alles wat erbij is gekomen veel beter naar zijn zin en groeit. De eerste bij is vanavond al gesignaleerd die snoepte van de eerste bloemen van de braam. En alsof dat nog niet genoeg is stapten mijn kleine meid en ik gisteren op de fiets om vlierbloesem te verzamelen. Nog maar net op tijd want er was al veel aan het uitbloeien. Als je over het www surft dan adviseert iedereen om op een droge ochtend volle schermen af te knippen, dus je raadt het al, wij gingen aan het begin van de avond terwijl het op regenen stond. Niet om tegendraads te zijn maar gewoon omdat het aan tijd ontbreekt en toch wilde ik de kans nog even nemen, anders moeten we weer een jaar wachten. Dus hier het recept van de vlierbloesemlimonade zoals wij die dit weekend gemaakt hebben.

Nodig:
  • lege schone flessen met dop (beugelflesjes van bier, slasausfles, limonadeblikken, etc). Ik heb ze nog omgespoeld met kokend water waar een beetje soda in opgelost is.
  • Tas vol met lekker geurende vlierbloesemschermen
  • grote pan
  • 3 liter water
  • 2 citroenen
  • 2 pakken witte basterdsuiker ( door gebrek aan andere suiker en de winkel zat al dicht)
Flessen omspoelen met kokend sodawater, met schoon water naspoelen en laten uitlekken.
 Van de schermen eventueel de dikke takken en blaadjes weghalen. In een grote pan doen overgieten met 3 liter water (wij eigenlijk wel erg veel schermen) eventueel aanduwen tot alles onder staat. Sap van 2 citroenen toevoegen, deksel erop en 24 uur laten staan.

 24 uur laten het vocht zeven. Hier heb ik een vergiet in een andere pan gezet en in het vergiet een schone theedoek gelegd. Daarop de bloemen met vocht geschept en ook flink uitgeknepen. Dan houd je alleen het vocht over en dat moet je aan de kook brengen en de suiker schep voor schep aan toevoegen en roeren tot al het suiker is opgelost, nog even 3 minuten doorkoken. Dan de schone flesjes in een bak heet water zetten (om temperatuurverschil te voorkomen). Met een trechter de siroop in de flesjes doen. Flesje dicht doen en op de kop laten afkoelen. Ik heb ze gewoon in de pan gezet waar ik de siroop in gekookt hebt.
Ik ben benieuwd of het echt zo lekker is als iedereen op het www beweert, het rook in ieder geval wel lekker in de keuken.