zaterdag 1 februari 2014

speltcakejes


Het is wat met die hype. Half Nederland heeft de spelt ontdekt en we zijn volgens de marktkoopman al door de voorraad heen. Hebben we net de spelt ontdekt ( dat is niet helemaal waar maar we zijn er wel net mee begonnen) moeten we alweer op zoek naar andere alternatieven voor spelt tarwe. Want het gaat er juist om dat we een poosje geen tarwe eten om te kijken of dat invloed heeft op de suikerspiegel. Ik moet zeggen dat het de afgelopen week best aardig gegaan is. Afgelopen week had ik brood van spelt en boekweit en dat was best lekker. De speltkoekjes waren heerlijk en de maïscakejes waren, tja, iets minder zullen we maar zeggen.
Vandaag heb ik twee broden gebakken van speltbloem (ik begin aan de laatste voorraden), rijstebloem en amandelmeel. Ze zien er weer prachtig uit. Volgende week meer over de smaak. Maar ik denk wel dat er meer zout moet.
Door de mix van speltkoekjes heb ik amandelmeel gedaan en misschien ligt het aan het amandelmeel want deze koekjes gingen erg hard en hebben een zwart randje gekregen.
En ik heb van speltbloem en amandelmeel bananencakejes gebakken. Ik had beslag voor 12 cakejes maar er ik had voor 9 cakejes banaan, tijdens het verdelen verdwenen er ook een paar in mijn mond :) Banaan kun je ook vervangen door geraspte appel, ontpitte kersen, rozijnen, etc. Of gewoon naturel. Het recept is vrij naar een cakejesrecept uit de allerhande van Albert Hein maar dan met andere ingrediënten en zo kun je met allerlei soorten bloem experimenteren.


Materialen

  • muffinvorm met 12 holtes, ingevet

Bereiden

50 gram boter,
200 gram speltbloem
100 gram amandelmeel
100 gram (riet)suiker,
2 eieren
300 ml halfvolle melk,
1 banaan

Verwarm de oven voor 200 °C.
Laat (in magnetron) de boter zachtjes smelten.
Meng in een schaal de bakmeel met suiker en mespunt zout.
Klop in een andere kom eieren los met melk. (eerlijk gezegd mik altijd alles meteen bij elkaar ;) )
Klop gesmolten boter  luchtig erdoor.
Roer het eimengsel met vork of houten lepel snel door de bakmeel 
Schep het beslag in ingevette holtes van muffinvorm. 
Doe in iedere muffin een stukje banaan.
Schuif de muffinvorm op een rooster in het midden van oven en bak de cupcakes in 25-30 min. goudbruin en gaar. Laat in de vorm 5 min. afkoelen.
Cupcakes uit vorm nemen en op taartrooster verder laten afkoelen.




























En deze cakejes heb ik al geproefd, ze zijn heerlijk!


Fijn weekend!