zaterdag 8 februari 2014

Verrassend lekker tussendoortje en een echte poppenmoeder


We hebben al sinds jaar en dag een abonnement op de groentetas van de natuurvoedingswinkel. Het is iedere week weer een verrassing. Soms valt het mee en soms valt het tegen, maar dat laatste gelukkig steeds minder vaak. Vroeger kon je in de winter wel eens met veel kolen thuis komen, maar ook de antroposofische landbouwers breiden hun assortiment uit. Zo hebben we vaak ouderwetse groenten in huis zoals snijbiet maar soms ook (voor ons dan) nieuwe groeten zoals vorige week de zoete aardappel. En ja, die was een week blijven liggen. En mijn regel is dat we alles gebruiken. Lang leve internet want ik heb een recept gevonden waar ik een beetje sceptisch aan begon. Dat het recept geen, om in de moderne internettaal te blijven, hoax zou zijn ;)
Maar het blijkt heel erg lekker te zijn. Het recept vind je bij de overkokende zusjes
Ik heb het een ietsiepietsie aangepast, want ik schrok van de prijs van de pecannoten, dat valt niet echt binnen ons budget. Ik had nog walnoten liggen van het Maria Lichtmisfeestje en daar heb ik er zo'n 50 gram gehakt en door het beslag gedaan. Het zelfrijzende bakmeel heb ik vervangen door speltbloem. Over de zonnebloemolie had ik ook mijn twijfels, ik kon de verleiding om er boter van te maken weerstaan. Maar echt waar, de cake is heerlijk.
 Zoete aardappelcake:
3 eieren
150 ml zonnebloemolie
200 gram lichtbruine basterdsuiker
300 gram zoete aardappel, geschild en geraspt
50 gram fijngehakte walnoten
180 gram speltbloem
heel klein snufje zout
1 tl kaneel
1 tl koekkuiden
50 gram rozijnen

Verder heb ik me wel gehouden aan de bereidingswijze van zusjeskokenover
  1. Verwarm de oven voor op 150 graden. Vet de cakevorm in met een beetje boter en bekleed de vorm met bakpapier (laat het bakpapier een beetje over de rand hangen, zodat je de cake straks makkelijk uit de vorm kunt tillen).
  2. Klop de eieren in een kom los en voeg de olie, suiker, zoete aardappel, pecannoten en rozijnen toe.
  3. Schep alles goed om en voeg vervolgens de meel, zout, kaneel en koekkruiden toe.
  4. Schep alles door elkaar totdat het goed gemengd is en giet het beslag in de cakevorm.
  5. Zet de cake in de oven en bak deze 75-90 minuten in de oven af. Controleer of de cake gaar is met een cocktailprikker, deze moet er droog/schoon uitkomen.
  6. Haal de cake uit oven, laat 5 minuten rusten in de vorm en stort de cake daarna op een rooster om helemaal af te koelen.
En hier onze poppenmoeder. Poppen zitten veilig in de Maxi Cosi in de gordels achter in de auto.