zaterdag 10 mei 2014

pizza uit de broodbakmachine

Sinds kort heb ik een broodbakmachine. Een behoorlijk uitgebreide. Ik heb net zolang gezocht naar eentje met een goed bakblik. Een die geen gifstoffen achterlaat tijdens het bakken. Ik maak geen reclame als ik zeg welke het is geworden want ik verdien daar niets aan. Het is een Panasonic geworden, die heeft een diamanten laagje die zeer hoge temperaturen aankan. Ik heb er al verschillende broden ingebakken, vnl. speltbrood. Maar je kan er ook cake in bakken. alleen het deeg kneden zonder het te bakken en je kan er zelfs jam in maken! Ik heb me voorgenomen om alle programma's een keer uit te proberen. Deze week werd dat pizzadeeg maken. De kinderen wilden pizza eten en ik bedacht dat het wel eens goed was zelf een pizza te maken vanaf de bodem. Dus nu niet eens een kant en klare, of met een gekochte bodem. Nee, alles vers (oké het kan nog verser als je het pakje tomaten vervangt door verse tomaten). En weet je, hij was heerlijk, om je vingers bij op te eten. Lekkerder dan ons favoriete merk. Ja, mama kan bakken!

Hier dan mijn recept:

Voor de bodem:
450 gram bloem
2 theelepels zout
4 eetlepels plantaardige olie (ik nam olijfolie)
240 ml water
1 theelepel droge gist.

Voor de saus:
1 pakje gezeefde tomaten
1 blikje tomatenpuree
2 tenen knoflook
2 fijngesneden uien
3 theelepels Italiaanse kruiden
peper en zout naar smaak

Voor de "versiering":
3 tomaten
halve paprika
stuk of 6 gesneden champignons
1 ui in ringen
geraspte kaas
plakjes salami

Ik heb eerst het deeg gemaakt, omdat dat even moet rusten in de koelkast, waar het overigens verder rijst!!
Ik heb alle ingrediënten in de broodbakker gedaan en het menu op pizzadeeg gezet. Als je dat niet hebt dan wordt het ambachtelijk kneden :-)

Voor de saus heb ik de uien lekker gebakken met de knoflook en de Italiaanse kruiden en peper en zout naar smaak, daarna heb ik de gezeefde tomaten en de puree erdoor gedaan en even laten doorpruttelen.

Voor de versiering heb ik eerst alle groenten gewassen en in plakjes gesneden.

Daarna heb ik bakpapier op de bakplaat gelegd met daarop het deeg. Het deeg wilde ik eerst uitrollen maar haha dat gaat natuurlijk niet. Waarom gooien die Italianen het deeg in de lucht? Juist, dat is helemaal geen show. Dat gooien heb ik maar niet gedaan, bovendien hoeft die van mij niet perfect rond te worden maar juist een rechthoek. Dus ik ben aan het deeg gaan trekken :-) En daarna op het bakpapier gelegd en hier en daar een beetje bijgevormd. Ik heb een beetje deeg achtergelaten. Daarna de saus verdeeld over de bodem en van het restje deeg twee rolletjes gemaakt waarmee ik de pizza in 4 stukken verdeelde zodat iedereen de versiering naar keuze kon krijgen. Dat blijkt in het vervolg helemaal niet nodig want alles werd lekker gevonden, Daarna ging de versiering erop, een kwestie van eerlijk verdelen. Eerst de groenten, dan de kaas en dan de salami. En vervolgens bakken op de hoogste stand, 250 graden. In het ene recept vond ik 15 minuten en de andere 25 minuten, tja. Maar weer iemand anders zei, bakken tot de rand lichtbruin is dan is de korst knapperig en de bodem zacht en toch gaar. Ik ben voor het laatste advies gegaan, dat was ongeveer 20 minuten in ons geval.




Lekker met ijsbergsla (en stiekem wat slasaus en croutons), mmmmmmmmm