maandag 20 oktober 2014

herfst


Puber
Wat te doen als je een hongerige puber in huis hebt. Je kunt natuurlijk veel tussendoortjes in huis halen, maar daar zitten meer nadelen aan. Teveel suiker, zout ,vet en het is duur. Daarom bak ik al een poos iedere zaterdag allemaal lekkere dingen die bijvoorbeeld in de diepvries bewaard kunnen worden. Zo vonden we 23 februari het recept van de plaatkoek. Daar hebben we, nu natuurlijk de goudreinetten volop te verkrijgen zijn, deze lekker appel aan toegevoegd. Gewoon lekkere stukjes moesappel tussen twee koeklagen in leggen. En als het is afgekoeld in porties snijden en in zakjes in de diepvries doen. 's Ochtends haal ik dan 1 of meerdere zakjes uit de diepvries en bij de koffie is het dan al ontdooid en heerlijk! Maar 's avonds is het voor de puber ook nog lekker. 

duurzaam koken

Op de radio was het deze week ook een hit: we gooien niks weg. Nee natuurlijk niet. Maar de aubergines zagen er niet zo best uit en we hadden ook nog een courgette en een paprika. Uien en knoflook hebben we altijd wel in huis.
 Daar hebben we nog wat aan toegevoegd, olie peper en zout, droge peterselie en Italiaanse kruiden, paar aardappeltjes, blikje linzen, blikje tomatenblokjes. Dat alles lekker wokken en tot slot kleine kaasblokjes erbij serveren. Een heerlijke pan vegetarisch eten en zelfs voor twee keer, want de helft zit nu in de diepvries. Dat is dan weer fijn voor na een lange werkdag, maar niet vergeten 's ochtends uit de diepvries te halen.

Opruimen

Deze week kwam er een moeilijk onderwerp voorbij dat bij ons niet in 10 minuten kan, maar wel 10 minuten (langer) per dag. De tijdschriften! O man, daar hebben we last van. Oké er zijn er die zo weg kunnen, maar ik heb de Knip altijd bewaard. Volgens mijn opruimgoeroe mag ik van elk type tijdschrift er 3 bewaren. Hahaha, eerst maar even over de grond rollen. Nee serieus hier hebben we een probleem. Maar toch krijgt hij het voor elkaar. Ik heb inmiddels toch al afscheid kunnen nemen van twee jaargangen. Te weten die van 2009 en van 2010. Ik hoor sommigen denken, iedere maand komt er toch weer een nieuwe uit. Ja dat klopt, nog wel. Was afgelopen jaar best spannend hoor toen al die tijdschriften een andere eigenaar moesten zoeken. De afspraak die ik nu met mezelf heb gemaakt is dat ik de laatste drie jaargangen bewaar. Maar dan zitten we nog met de Knippies. Nou eerlijk is eerlijk die zijn nog volop in gebruik. Echt waar, hier worden nog steeds verkleedkleren en poppenkleren gemaakt. Dus die mogen nog even blijven. En ze komen gelukkig ook maar 4 keer per jaar uit. Dat scheelt!

En verder

Had ik voor het weekend niets geschreven, druk met concerten, maar het afstrepen begint. Nu even vakantie dat is ook wel lekker, even afstand van het werk. En het is herfstvakantie dus dat betekent dat ik die enorme ketel weer tevoorschijn heb gehaald. De peertjes zitten er al weer in en de potjes appelmoes staan op hun beurt te wachten.





Heb je ook vakantie dan wens ik je fijne vakantie en moet je aan het werk dan wens ik je volgens een gezegde van Winnie de Poeh vrolijke waaidagen!