donderdag 7 maart 2013

Die wolman

toch. Ik vraag om rondbreinaalden, heeft hij ze precies zoals ik wil. Ik ben paaseieren aan het breien en dat doe ik op de sokkennaalden die ik heel lang geleden al eens gebruikt heb. Maar die paaseieren hebben 4 vlakken. En als je 4 naalden hebt voor 4 vlakken dan.... juist houd je geen naald over om mee te breien. Het was dus een getél van jewelste. Dus ik dacht ik ga gewoon een set van 4 erbij halen en dan heb ik mijn vijfde naald. Nee hoor, mijn onze wolman zei dat hij een set van 5 naalden heeft, ook nog eens korte naalden, ideaal voor paaseieren. Zo!

En dan wil ik toch wel een keer de groentetas showen. "Of hij beviel" vroegen ze mij vandaag in de winkel. Ja zeker, want er zitten groenten in die je zelf niet zo gauw zal kopen en al helemaal niet bij de bekende supermarkt, al is het alleen al omdat ze die groenten niet verkopen. Laatst zou AH schorseneren hebben. Nou, echt niet.


De buit van deze week: veldsla, pastinaak, witte kool, broccoli en rode ui.
Oké ik geef toe dat dit bij AH wel te krijgen is, maar dan zou ik deze week toch geen pastinaak en witte kool gekocht hebben. Als je het in de tas vindt word je toch wel creatiever. Vanavond volgens het weekmenu pastinaak met pesto. Tot nu heb ik nog geen gemopper aan tafel gehad. Behalve van de jongste: "o, maar dat ga ik niet lusten hoor". En nadat ze het heeft geproefd wil ze niet bekennen dat ze het toch lekker vindt en zet dan allemaal spullen rond haar bord zodat wij niet zien dat ze er toch van eet. Ha!
 
En nog een haakbeschrijving. Ook dit patroon is al meerdere keren op het www voorbijgekomen maar dan in het Engels. Ik zal proberen het op z'n Hollands te zeggen hoe ik deze sierbeenwarmers heb gemaakt. Het zijn geen echt warmers want die lopen volgens mij van boven op de voet tot en met en misschien zelfs over de knie. Nee, dit zijn echte showrondjes die net boven je laars uitpiepen. Nou is het al voorjaar, maar het schijnt nog even te gaan winteren en ik had deze in 1 avond af.
Je hebt nodig 1 bol van 100 gram en een bijpassende haaknaald (zie wikkel), ik had weer eens naald 5. Dan haak je een ketting van 24 lossen. Het eerste stokje is 3 lossen en verder haak je in elke losse die je tegenkomt een stokje zodat je een randje van 25 stokjes krijgt. Zo haak je allemaal randjes heen en weer. Totdat je de gewenste breedte rondom je kuit krijgt. Laatste steek werk je af en eventuele draadjes stop je weg. Dan gaan 1 lange zijde (dat wordt de bovenkant) een sierrandje haken. 1halve vaste, 1 vaste, dan op de overgang naar het volgende randje een half stokje, een heel stokje en een half stokje in 1 steek haken, dan weer een vaste en een halve vaste en dan begin je weer opnieuw.
 


Ik hoop dat de foto's het een en ander verduidelijken. Ik heb al een bestelling. Mijn dochter wil ze ook en natuurlijk dan in het roze. Je kunt ze zo wijd en smal maken als je zelf wil door meer of minder randjes te haken. Voor bovenstaande had ik aan 1 bol van 100 gram genoeg. Laars maat 40 en toch wel aardige volle kuiten. Ik weet de wijdte niet, ik neem altijd laarzen die mee rekken of die je zoals hierboven met een riempje kunt verstellen. Zo dan ga ik nu van de beenwarmers weer terug naar de paaseieren.

Fijne dag nog!