vrijdag 1 maart 2013

warme sjaal en de lente is in aantocht

Gisteren leuk gesprekje met de Wolman op de markt. Er werd gevraagd of hij het hele jaar door op de markt zou staan, hij is nl. nog niet zo lang op onze markt. En als je iedere donderdag ziet hoeveel klanten hij heeft dan vraag je je af "Wolman waar was jij al die tijd?" Wij moesten het doen met de wol van de Zebra winkels. We dwalen af. Zijn antwoord was dat hij 's zomers wel minder vaak zou komen omdat de vraag dan afneemt, en om nou met ijsjes te gaan staan, vond hij ook maar niks. Nee dat denk ik ook niet, de Italiaan gaat volgende week weer open. Maar ik verzekerde hem dat ik wel regelmatig langs kom, breien doe ik het hele jaar. Regeren is vooruitzien. Weet je nog de rode trui vorige zomer? Die is deze winter van pas gekomen, want koud was het. En de trui lag klaar. We gaan op de vrijmarkt volgende maand ook weer schaatsen kopen. Regeren is vooruitzien. Over regeren gesproken, onze nieuwe koning is niet zo goed in vooruit zien. Hij kijkt in ieder geval niet door de ogen van zijn onderdanen. 27 april ipv 30 april puh! En dan de verplichte spelletjes op school die weer terugkomen. Is dat democratie? Wraagh! Of hoe een boze leeuw ook mag brullen. Wij willen op 30 april onze rotzooi verkopen! En leuker nog, de rotzooi van een ander kopen!
Affijn tot zover mijn betoog. Ik ben benieuwd of onze wolman het volhoudt. Ik hoop het wel, voorlopig heeft hij nog klanten genoeg. En ze vragen allemaal hoopvol: Bent u er volgende week ook?

Hier dan een stukje van mijn laatste bol van Zeeman Manzee (geen reclame toch?).
 
Gehaakt op naald 12! En patronen van zo'n soort sjaal vind je er honderden op internet. En omdat ik geen patronen kan lezen maar het moet hebben van plaatjes ga ik mezelf nu oefenen in het maken van haakbeschrijvingen. Misschien dat het toch goed komt.
Ik heb zo'n 150 gram wol nodig gehad geschikt voor naald 10. Ik heb eerst gehaakt met naald 10 en vond dat toch wat te strak, dus maar weer uitgehaald en opnieuw begonnen met naald 12.
Haak met naald 12 een ketting van 58 lossen.
Haak voor het eerste stokje 3 lossen en haak vervolgens in de ketting van 58 lossen 58 stokjes. Bij de volgende regel maak je een knoopsgat. Haak 2 stokjes dan een losse en sla een steek over bij het insteken en haak de rij weer verder met allemaal stokjes. De volgende rij allemaal stokjes en bij de vierde weer een knoopsgat, de vijfde alleen stokjes, de zesde met een knoopsgat en de zevende alleen stokjes. En dan is het haken gedaan. Nog even de laatste steek afwerken en eventuele losse draadjes wegstoppen. Dan nog 3 grote knopen aannaaien. Ik heb hele mooie knopen op de markt gekocht. Ik heb me laten vertellen dat ze van bamboehout gemaakt zijn met een geëmailleerd laagje. De knopen zijn duurder dan de wol maar het is wel een mooi geheel geworden. Toch?
O ja, als je de sjaal langer wilt hebben dan begin je gewoon met een langere ketting. Zorg dan wel voor meer materiaal, deze wol ging zo op. En deze sjaal heeft trouwens de maat voor mijn kleine meid. Het zal eens niet.
Veel haakplezier.