zondag 3 maart 2013

Het tellen van de vastenweken

Ja, laten we het daar eens over hebben. Vandaag hebben we de derde zondag in de vastentijd en we hebben volgens onze kalender er al 3 weken op zitten. Beetje verwarrend dus. Dat komt omdat we de halve week na de carnaval vanaf Aswoensdag al aan het tellen zijn gegaan. Onze vierde vastenweek begint nu en de vierde zondag is volgende week. Kunnen we het nog volgen? In ieder geval is het volgend weekend halfvasten en in een aantal plaatsen in het zuiden van ons land wordt dat ook gevierd door de carnaval nog heel even dunnetjes over te doen. Wij doen dat hier een beetje anders. Wij gaan dan lekker naar het tuincentrum en daar een mooie paastak halen en stiekem ook wat nieuwe versiering. En dan gaan we de kamer eens in lentestemming brengen. Maar wat doen we met het tellen van de vastenweken? De eerste (halve) week kunnen we week 0 noemen en dan verder tellen. Je bent tenslotte ook 0 als je wordt geboren en een jaar later ben je. Maar in die periode ben je wel met je eerste jaar bezig. Ach wel ja, laten we lekker verder tellen zoals we begonnen waren. Het vasten is soms al moeilijk genoeg, vooral als je een lange dag hebt gemaakt en de fles wijn blijft dicht zitten. Of als het te vroeg is om naar bed te gaan en je te moe bent nog iets te gaan doen dan is die tv toch wel erg aantrekkelijk. Maar we houden stand. Goed, ik denk dat we eruit zijn, we tellen gewoon verder. Aankomende week is de 4de week en dan mag aankomende zondag de vierde zondag genoemd worden.

Dan hier het weekmenu voor de vierde week:

  •  Zondag: agvv, aardappels, groente (prei en broccoli), vegetarisch vlees

  • Maandag: Rijst met groente en Chinese kruiden uit de wok

  • Dinsdag: Pasta met tomatensaus met tahoe

  • Woensdag: Gebakken aardappels met paprika en champignons en Italiaanse kruiden uit de wok met gebakken kaasplakjes

  • Donderdag: Patinaak met uien en pesto, pasta

  • Vrijdag: Broccolipizza (ik ben benieuwd)

  • Zaterdag: wegens succes geprolongeerd: Patat met kip en sla.

En vandaag bij de koffie:

Ik heb me gewaagd aan een recept dat ik gevonden heb op het www in het Engels. Ik moest met een bisquick beginnen. Geen idee wat dat precies is maar ik dacht gewoon het deeg. Dat blijkt ook eigenlijk zo te zijn.  Het is eigenlijk een soort  instant deeg en schijnt in Engelstalige landen gewoon  zo te koop te zijn.  Terwijl ik er mee bezig was leek het op zanddeeg. In het recept stond dat je ook alles meteen bij elkaar kon doen en dat hoef je mij  maar één keer  te zeggen, dus ik heb het volgende bij elkaar gedaan in de mengkom:

3 bekers bloem (als Engelsen kopjes noemen dan is dat ons formaat beker)

1 theelepel bakpoeder

½ beker suiker

½ theelepel zout

1 beker gesmolten boter

4 eieren

2 bekers melk

1 theelepel vanillesuiker

1 beker kokosrasp

Met een (hand)mixer mixen tot je een egaal beslag hebt. Het heeft dan de dikte van cakedeeg.  Dat doe je in een ingevette cakevorm en bak je op 180 graden Celsius. Of 350 graden Fahrenheit zo je wilt. http://www.spirxpert.com/spirxpertnl/temperaturenl.htm Op deze website vind je meteen hoe je graden kunt omrekenen, zo wordt bakken gelijk weer iets educatiefs.

Ik schrok wel van de hoeveelheid beslag dat de vorm in ging. Oei, wat veel en dan te bedenken dat hier bakpoeder en 4 eieren in zitten.  Spannend!
 
 
Maar dat is goed gekomen. Ik denk dat er in de kant en klaar mixen hele andere rijsmiddelen zitten. Het resultaat heeft ook wel wat weg van cake. Best lekker eigenlijk, maar voor de echte zoetekauw mag er wel meer suiker in.

 Fijne zondag!