maandag 21 oktober 2013

Stoofpeertjes en een pyjamaatje

 Nieuwe techniek. Haha, mijn oma en overgrootoma, en waarschijnlijk daarvoor al beheersten de techniek goed. Hoe lang bestaat het eigenlijk al? Ik heb het over wecken van eten. We beginnen maar eens met appels en stoofperen omdat ik heb gelezen dat het met fruit het beste gaat. Dus heb ik een aantal kleine en nog kleinere weckpotjes gekocht met bijpassende ringen en klemmetjes. De weckpan heb ik goedkoop via marktplaats gekocht . Zo'n ouderwetse die op het gas gaat. Maar de thermometer doet het nog. Maar ik schrok wel toen ik zag hoe groot die pan wel niet is. Ik dacht dat hij zo groot zou zijn als mijn grote soeppan maar deze is twee keer zo groot. Je kan er zelfs een ouderwetse was in koken ;).
 Afijn, je neemt een flinke hoeveelheid stoofperen (sorry, ik heb ze niet gewogen), je schilt en halveert ze en haal er het klokhuis uit. Dan in de pan met een laag water (niet helemaal onder water zetten), paar scheppen suiker erbij, wat kruidnagels en twee kaneelstokjes. En als je van rode peren houd zoals ik dan kun je er een flinke scheut wijn of bessensap bij doen. Ik heb ze anderhalf uur laten stoven op een laag vuur tot ze heerlijk zacht waren.
 Dan komt het grootste karwei, het steriliseren van de weckpotjes. Ik heb de volgende manier gedaan, maar las later op een blog van iemand anders dat het iets simpeler kan. Dat ga ik volgende week toepassen als ik mijn nieuwe voorraad potjes binnen heb. Wat ik nu heb gedaan is: potjes en deksels wassen in de vaatwasser, daarna uitkoken in een pan water met soda (5 minuten), ringen en klemmen ook uitkoken in sodawater. Afspoelen onder de kraan en omgekeerd op een schone hand-/theedoek zetten. Dan de potjes vullen met de peertjes, ik wist niet tot hoe ver, later las ik pas tot 1 centimeter onder de rand. De ringen op de deksels leggen en dan op het potje en ieder potje met 2 klemmetjes afsluiten. Dan de potjes op het rooster in de weckpan zetten. Pan vullen met water tot de potjes onder staan. Gas aansteken en deksel met thermometer op de pan plaatsen. En dan aan de kook brengen. Op de ene site las ik dat het op 90 graden moest en op een andere op 100 graden. Hoe dan ook deze pan werd 100 graden en ik heb het zo gelaten tot er een half uur om was. Toen ging het gas uit om alles af te laten koelen.
 Pas als alles afgekoeld is kun je er de klemmetjes afhalen. Ik hield twee potjes over en daar deed ik dan meteen wat appelmoes in. Ik ben heel erg benieuwd of het gelukt is. Dat weet ik pas over een paar weken als het eerste potje open gaat.
O ja, dan hebben we nog een kleine pyjama voor Madelief. Lief hè? Zo'n ieniemienie patroontje kost net zoveel tijd als kinderkleren heb je zo in elkaar gezet.