zaterdag 17 januari 2015

de eerste uit de reading challenge

* Een boek van een auteur die je nog niet eerder gelezen hebt.

En ja onder dat thema kun je heel veel boeken plaatsen. Ik zal hierna de boeken bij de uitdagingen moeten gaan uitzoeken en niet andersom, anders wordt het pas echt een uitdaging. Alhoewel ik bij het boek waarin ik nu ben begonnen ook even een dwarsstraat heb moeten verzinnen. Maar ja die lag ook al klaar om te lezen. Daarna neem ik de lijst mee naar de bieb.

Het boek: Heerlijk eenvoudig van Johan ter Beek.
Geleend van de leestafel van de kerk. Kan morgen dus eindelijk terug. Omdat er op de kaft een vers brood en een kan met fris water staat dacht ik in eerste instantie dat het zou gaan over minimaliseren en soberder eten. Dat is tenslotte de trend nietwaar? Dat is ergens ook wel zo maar dan op een ander level. De schrijver laat je kennismaken met een aantal reisgenoten die met je meegaan door dit leven en wat jij daarvan kunt leren.Zo maak je achtereenvolgens kennis met de verteller, de zus, de dirigent, de kokkin, de monnik, het kind en de rechter. Het minimaliseren kom je tegen bij de monnik. Je krijgt het advies minder tv te kijken, minder op sociale media (valt niet mee als je een paar actieve haakgroepen volgt) en meer oefenen met stiltemomenten. Door de kokkin ben ik ook weer aan het teruggaan naar biologisch voedsel, ik werd de laatste tijd toch wel verleid door goedkope aanbiedingen. Maar als je verstandig biologisch koopt (dus niet teveel inslaan bijvoorbeeld kan bast minder) dan ben je net zoveel kwijt en verdwijnt er ook minder of liever nog niets in de kliko.Dit zijn even twee voorbeelden. Praktische informatie dus. Het wordt geschreven vanuit bijbels perspectief. De bergrede wordt bijvoorbeeld besproken en ook de doorgaande lijn te beginnen bij Adam en Eva en Kaïn en Abel. 


Oude verhalen toegepast in deze tijd.