donderdag 1 januari 2015

Een nieuw jaar: uitdagingen en challenges

Ken je dat? Van die woorden waar je allergisch voor kunt worden? Dat komt vooral door de lading die erachter zit. Als je veel te doen hebt op je werk en je vindt dat jouw manier het meest efficiënt is dat er dan iemand uit het management begint over lekker sparren als je een  gezellige borrel plant? "O ja leuk dan kunnen we gelijk even sparren over dat ene project". Of wat vind je van doorpakken? Er is een grote vergadering gepland en ineens merkt je leidinggevende dat er bij collega's ruimte in de agenda is en gaat dan broodjes bestellen zodat we nog even lekker kunnen doorpakken, terwijl jij eigenlijk allang op hete kolen zit omdat je leven uit meer dan alleen werken bestaat. Of wanneer je net lekker bezig bent komt er iemand uit datzelfde managementsteam langs met een nieuw idee want het is wel eens tijd voor een nieuwe uitdaging. Oké waar gaat dat heen zul je denken? Je houdt toch niet van bloggen over het werk? Dat klopt maar sommige woorden neem je mee naar huis en sommige uitspraken worden hier thuis zelfs gevleugelde woorden. En omdat er twee projecten, dan wel uitdagingen, op me afkwamen die helemaal niets met mijn werk te maken hebben moet ik er toch wat mee. Het zit hem in de naam die je er aan geeft. Gelukkig het zijn twee Engelstalig projecten dus mag ik ze gewoon challenges noemen. En als je dat woord ook nog eens deftig uitspreekt en goed articuleert: Dzjellendzjezzz moet een vette z klank dan wordt het nog leuk ook. Maar welke challenges ga ik dan aan in 2015? Het zal je niet ontgaan zijn dat ik worstel met rommel en dat ik graag lees. Maar voor beide ontbreekt het me aan fut tijd. Ik heb de naam van Peter Walsh meen ik al eens genoemd. Dat is een Australische opruimgoeroe. Ik heb hem heel toevallig afgelopen jaar op het www. ontdekt. En al wat opgeruimd dank zij hem. Hij is zo lekker ongecompliceerd en daar houd ik van. Geen drukke lay outs in opruimschema's waardoor je niet meer ziet wat je moet doen, je hoeft geen moodboards te maken of van te voren in kaart te brengen wat je met iedere ruimte wil doen. Nee hij zegt bijvoorbeeld, zoek vandaag een vlak blad dat eigenlijk leeg moet zijn(bijvoorbeeld plank in een kast) en leg alle spullen die erop liggen op de plek waar ze moeten liggen of beter nog gooi ze weg en dat doe dat in 10 minuten. En dan: en houd het leeg! En zo is bij mij de bovenkant van de wasmachine steeds lekker leeg! Maandag start de nieuwe 31days2getorganized van 2015. Te volgen via youtube!

En dan de tweede. Ik heb het gevonden via Facebook. En het komt van www.manuscripta.nl Dit lijkt me wel wat, een afvinklijst met wat ik allemaal ga lezen. Ik ben al  begonnen met de thriller. Ik ben zelf benieuwd wat ik over een jaar heb afgevinkt. Doe je mee?
Dan wens ik nu voor iedereen een heel fijn nieuwjaar. Dat je mag gaan doen wat je werkelijk wilt doen. Ik heb deze week ook geleerd dat klachten ook wensen zijn. En als je fijne wensen uit wilt laten komen moet je niet klagen want voor je het weet komt je verkeerde wens uit. 
Dus ik wens een heel fijn 2015 een jaar met gezondheid, fantasie, ontspanning, flexibiliteit en kunnen spelen als een kind