vrijdag 22 april 2011

rabarbertaart in de vastentijd

De meeste afspraken die wij voor de vastentijd gemaakt hebben, zijn we nagekomen. Maar eerlijk is eerlijk, het is niet met alles gelukt. Op Goede Vrijdag aan het eind van de vasten is het tijd om de balans op te maken.
Wat is er zeker wel gelukt? We hebben de wijn e.d. laten staan (oké met uitzondering van witte donderdag maar dat mag!), we hebben geen vlees gegeten (dat ging ons het makkelijkst af) en we hebben geen luxe aankopen gedaan (gezien onze portemonnee was dat ook geen probleem).
Wat was er moeilijk? We zouden beduidend minder tv gaan kijken en meer tijd doorbrengen met spelletjes. Ai, dat was niet makkelijk. Zeker voor de kinderen hebben we hier een uitzondering gemaakt. De zaterdagavond was de aangewezen avond om een film te kijken, maar dat is nou ook de enige avond dat we als gezin helemaal compleet zijn en niet achter de computer gaan zitten werken oid. Dus de zaterdagavonden hebben we gespeeld waarbij Sesamstraat Verstoppertje en Cluedo veruit favoriet zijn gebleken.
En dat andere wat ook zo moeilijk was, waren de tussendoortjes. Koek en chips, verleiding nummer 1! Dus zijn we ook wat pondjes kwijtgeraakt? Uhh....
En dan nu sta ik op Goede Vrijdag een rabarbertaart te bakken. Maar het wordt een eenvoudige. Op internet staan allerlei recepten waar je roomkaas, crème fraiche en allerlei andere dikke maar o zo lekkere dingen aan toe moet voegen. Ik ben tijdens het schatgraven een kookboek tegengekomen, Practische recepten uit 1949.

 
 Recepten uit de tijd van de wederopbouw en vol met ingrediënten die bijna altijd in huis te vinden zijn.









Dus een rabarbertaart van bloem, suiker, boter, ei en (die moest ik dan wel eerst op de markt kopen, maar was goedkoop) natuurlijk rabarber.
Rabarber, wat is dat nou weer?
Ja, toch hebben we het vaker in huis gehad, maar dan stond het gekookt op tafel. Ik heb me zoveel mogelijk aan het recept gehouden. Al vond ik de gemalen amandelen en witte wijn geen wederopbouw, lees vasten, ingrediënten. En die heb ik ook niet standaard in huis. Dus die zitten er niet in. Omdat rabarber van zichzelf al zuur fris genoeg is, kun je de citroen ook gerust weglaten. Wat ik wel stiekum heb gedaan, en dat vond ik ook op internet terug en heb ik altijd in huis, is er wat custard doorheen roeren.

Affijn, de taart is gebakken en lekker. Maar door de flink strak geslagen eiwittorentjes die weinig warmte kunnen hebben is de taart niet fotogeniek genoeg. Maar als de eiwitten eraf gehaald zijn is het een heerlijke frisse taart.