vrijdag 15 februari 2013

collecteren

We hebben verschillende feesten die gaan over het delen met elkaar. Met Sint Maarten delen we, in eerste instantie het snoep voor wat betreft de kinderen en wij geven kleren weg. De vasten is geen echt feest maar je kan er wel een feest van maken. Meer samen zijn, smartphone aan de kant en samen rummicup spelen bijvoorbeeld. En zoals ik al eerder zei hetgeen we uitsparen aan de minder bedeelden geven.
Vandaag ben ik op pad geweest voor een organisatie waar ik al 30 jaar lid van ben. Ik werd benaderd om te collecteren, ik dacht waarom ook niet. Je kan wel ieder jaar braaf je bijdrage overmaken maar een stap verder is bij de mensen langs te gaan en zo meer mensen te betrekken bij het samen delen.
Ik durf wel te bekennen dat ik er toch wel een beetje tegenop zag want wat kun je allemaal niet aantreffen. Nou ik heb in ieder geval geen opspringende gevaarlijk blaffende honden meegemaakt en geen scheldende mensen. Maar ze waren ook niet allemaal even aardig. Vele deuren bleven ook gesloten maar dat verwonderde mij niets. Het is me nogal niet koud en nat geweest de afgelopen dagen en nu het pad eindelijk weer begaanbaar was trokken er veel mensen op uit om boodschappen te doen. Dus ik wandelde in het zonnetje van de deur tot deur. En hier en daar deed een vriendelijk iemand de deur open en gooide wat geld in de bus. Sommigen stonden al bellend in de deur heftig nee te schudden. En wat vind je van deze: "Ik heb geen klein geld en nu gaat u zeker zeggen dat groot geld ook mag hahaha". Deze vond ik het opmerkelijkst: Er komt iemand naar de deur maakt een handbeweging waar ik uit meen op te maken dat hij bedoelt "wacht even ik ga wat halen", maar na twee minuten wachten valt bij mij het kwartje pas, want nadat hij de tussendeur dichtdeed ging de deur ook niet meer open, hij bedoelde dus:" o nee dat mot ik niet". En zijn buurvrouw dan:" Ja ik zag je al aankomen dat hoeft voor mij niet hoor." Het zullen de aardstralen wel zijn.
De aandoenlijkste was de weduwnaar van 87 jaar die zijn tuin aan het snoeien was en het fijn vond om even te praten. Hij had spijt dat hij niet verhuisd was toen het nog kon en had niemand die hem met zijn snoeiwerk kon helpen. O heremetijd ik was in gedachten al op zoek naar een hulporganisatie, waarom kan mijn puber niet eens een helpende hand uitsteken?
Affijn morgen ga ik bij de hoofdcollectant de inhoud tellen en ben benieuwd wat het nog geworden is. Ik schat € 20,00. Ik zal er mijn eigen zakgeld ook maar bij stoppen.