maandag 18 februari 2013

weekmenu vastenweek 2 met recept

En dit eten wij in de tweede vastenweek. A.s. donderdag gaan we ook weer over op het groenteabonnement. Het is alweer een poos geleden dat we dat gedaan hebben. Ik wou niet meer vast zitten aan wat anderen voor mij in de tas deden. Maar toch mis ik dat. Nu hebben we zeker te weten de groente van het seizoen, biologisch (dus onbespoten), vaste prijs en soorten die je bij Appie H niet kunt krijgen. En terwijl de vegetarische lasagne van vandaag in de oven staat komt de kleine meid langsgehuppeld en zegt: "het ruikt alweer lekker". Ja, die vasten zijn nog niet zo verkeerd.

  • zondag: agvv (aardappels, groente, vegetarisch vlees)
  • maandag: lasagne (met het geheime ingrediënt: de wortel! ssst!)
  • dinsdag: chili sin carne met quinoa rijst
  • woensdag: andijvie-ovenschotel van bij hun.
  • donderdag: aardpeertaart (ook van bij hun) met stokbrood en kruidenboter.
  • vrijdag: salade van winterpostelein, gebakken aardappel en gebakken kaasplak
  • zaterdag: het mag weer: shoarma met pita broodjes en vast heel veel knoflooksaus.

 En dan die lasagne met dat geheime ingrediënt. Mijn gezin houdt niet zo heel erg van groente. En de appelmoestruc hoef je bij geen van allen te doen. Dan doe ik die truc maar met de lasagne. Dat kan overigens alleen als de kleur een beetje wegvalt in de saus, maar het belangrijkste is nog dat de groente geen uitgesproken smaak moet hebben zoals kool en broccoli. Maar de wortel en de courgette gaan prima. Ik zeg wel geheim, zo geheim is het bij ons niet meer, want op een gegeven moment kwam er toch iemand achter, maar met enige uitleg dat ze dit al jaren zo eten en nergens last van hebben wordt het geaccepteerd, mits het maar goed gepureerd wordt. Als de groente goed gaar is dan neem je de ouderwetse stamper en is dat zo gebeurd. Wel eerst afgieten hè!