vrijdag 7 januari 2022

Set in the 1800s

 #25. En deze heb ik als luisterboek gelezen. Ik heb me laten voorlezen dus. Dat vind ik altijd wel prettig, tijdens het wandelen, huishoudelijke klusjes of vlak voor het slapen. 

Het was Sense and Sensibility van Jane Austen, ze heeft het in 1811 anoniem uitgegeven. Ik weet nog van de literatuurlessen van de middelbare school dat vrouwelijke auteurs het in die tijd niet makkelijk hadden, ze werden niet voor vol aangezien en schreven daardoor weleens onder een mannelijk pseudoniem. En Jane Austen begon dus anoniem. Ik heb altijd graag naar haar verfilmde boeken gekeken, maar achteraf denk ik dat vooral dat de aankleding, de kostuums en omgeving een rol gespeeld hebben. Het verhaal zelf is niet altijd makkelijk te volgen omdat het vooral om huwelijken en jaarinkomsten gaat. Dat moet je wel aanspreken. En ik heb dat na een poosje wel gehoord. Afijn, de welgemanierdheid in het spreken vind ik dan wel weer fijn om te horen. Het was wel weer leuk om zo een oud boek te beluisteren/te lezen.


“The more I know of the world, the more I am convinced that I shall never see a man whom I can really love. I require so much!”  ~Jane Austen, Sense and sensibility~