dinsdag 18 januari 2022

That you should have read in school

 #5 Alice in Wonderland van Lewis Carroll ( Charles Lutwidge Dodgson)

Had je dat achter mij gezocht? Wij moesten nog imposante lijsten lezen. Mijn dochter hoeft in haar eindexamenklas maar 1 boek te lezen voor Nederlands. Het is niet eens van een Nederlandse auteur en daarnaast moest het boek ook nog verfilmd zijn en moesten ze een vergelijk maken. Nou, die laatste opdracht daar kan ik me nog inkomen dat is wel interessant om te doen. Maar 1 boek per taal of 10 boeken per taal, ik vind 1 boek wel schraal. Wij hebben nog echte literatuurlessen gehad en de geschiedenis van de literatuur in alle talen. Maar goed, ook ik heb wel eens laten zitten. Het was veel zei ik al en ik kwam in tijdnood dus dit boek heb ik nooit helemaal gelezen. Maar toch bleef ik er nieuwsgierig naar, vooral omdat ik een vlog volg (grappig twee woorden, zelfde letters, andere volgorde) waar down the hole en down the rabbit hole nogal eens genoemd wordt in de betekenis van ergens achter zien te komen, er is meer aan de hand. Ik vond het erg leuk om eens helemaal te lezen. En lastig hier en daar ook wel. Je leest een droom en Carroll had er plezier in om absurde verhaaltjes te vertellen. Ik houd er wel van. Zou ik dit kinderen laten lezen? Ja, maar wel met een waarschuwing, als je het niet snapt, geeft niks, er is niks mis met jou ;-)


It’s no use going back to yesterday, because I was a different person then 
~Lewis Carroll~