woensdag 25 februari 2015

a book you can finish in a day #een boek in 1 dag uitlezen #reading challenge


Dat lukt mij alleen in vakanties. Zelfs het dunste boekje wordt na 2 bladzijden weggelegd omdat er weer wat anders moet. Het is hier voorjaarsvakantie en maandag had ik een leesdag. Enerzijds om solidair te zijn met de puber die door zijn natuurlijke uitstelgedrag de hele vakantie veroordeeld is tot lezen en anderzijds omdat ik wel weer eens lekker wilde lezen. Met dochterlief was ik zaterdag al naar de bibliotheek gegaan om lekker leesvoer te halen dat eens een keer niets met onderwijs te maken heeft. Het boek dat ik maandag in 1 dag uit kreeg is "Less is Luxe" van Lou Niestadt. De ondertitel is "Licht en Avontuurlijk Leven", ja dat spreekt mij wel aan. 


Een boek met 160 bladzijden. Oei, lees ik zo snel? Wel nee. Het is een art journal en het leest lekker weg. Een art journal hoor ik u vragen? Dat is een soort van dagboek met heel veel plaatjes. En omdat er heel veel aandacht aan besteed wordt noem je dat art (kunst). 

Less is Luxe gaat precies over daar waar wij op zolder mee bezig zijn. je ontdoen van allerlei zaken die niet meer bij je horen. En dan niet alleen van overtollige kleren, maar ook van overtollige bezigheden. Ik probeer tijdens de vasten o.a. van de tv af te blijven. Dat gaat heel goed, alleen op zaterdagavond en even op zondagmiddag gaat hij aan. Zelfs de kinderen kunnen zonder. Maar Facebook wordt al lastiger. Ik ga het nu wel van de telefoon afhalen, ik moet nu voor FB naar zolder waar de computer staat. Misschien daar toch ook maar even uitloggen anders ga ik weer i.p.v. opruimen, afijn, jullie volgen mij wel.
Weer terug naar het boek, het boek is doorspekt van allerlei voorbeelden uit het leven van de schrijfster en ze heeft er ook een enorme verzameling aan citaten van anderen aan toegevoegd. Een van de leukste is: Be careful what you wish for. Die heb ik meen ik al eens eerder voorbij laten komen: Wees voorzichtig met wat je wenst, want wie weet komt je wens wel uit. En weet je het nog? Klagen is ook wensen! Dat je gewaarschuwd bent! En deze: "Travel Light", daar ben ik ook een paar jaar mee bezig en bevalt me goed. Heel weinig meenemen dus. Ik rijd in een miniklasse auto en ik heb twee kinderen met wie ik elke zomer kampeer en we hebben een 5 persoonstent. Die tent alleen al neemt de helft van de auto in beslag. We kunnen daar met gemak twee weken mee kamperen omdat we allemaal een ieniemienie hoeveelheid aan bagage meenemen. Als er slecht weer op komst is spelen we vals dan lenen we de auto van de heer des huizes, maarrrrr het kan dus wel!
Leuk in haar boek is ook haar manier van uitzoeken, zo is ze met haar vader een keer het openbaar vervoer van Amsterdam gaan uitzoeken en heeft daar allemaal dingen over opgeschreven en getekend en kwam ze via een straatnaambordje weer op een ander onderwerp om uit te zoeken. Je hoeft dus echt niet naar gevaarlijke landen met jungles om op avontuur te gaan. Het is maar net hoe je alles bekijkt. En deze bewaar ik voor als iemand het weer beter weet: "Als je met je vinger naar een ander wijst, wijs je er met 3 naar jezelf". En vandaag sluit ik af met deze: "Het resultaat ligt in de verandering zelf". Dat heb ik ook met allerlei bezigheden. Ik heb repetities met orkesten altijd veel leuker gevonden dan het geven van de concerten. 

Oké, nog eentje dan:

Curiosity is one of the great secrets of happiness ~Bryant.H.McGill~