woensdag 18 februari 2015

aswoensdag

"want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren".

Vandaag kon je in de katholieke kerk een askruisje ontvangen met as gemaakt van de verbrande palmtakken van vorig jaar. Dat hebben wij niet gedaan, maar wij zijn wel met de vasten begonnen. Rijst met groenten zonder vlees. En als "toetje" zelfgebakken pretzels. Van die echte zoals je in de Efteling kunt krijgen. Ik vond het idee om dat vandaag te doen op de site van geloven thuis. Pretzels: met je armen over elkaar. Net zoals vroeger op school. Zo gek was dat nog niet. Even nergens aankomen, even helemaal niks maar heerlijk tot rust komen. 

Zelf pretzels bakken:

400 gram bloem
1 theelepel droge gist
1 theelepel suiker
2 theelepels baksoda
1 theelepel zout
250 ml lauwwarm water
1 eigeel
grof zeezout

Het bloem met de gist, suiker, baksoda, zout en water samen kneden. Ik heb de luxe van een broodbakmachine die ook alleen het deeg kan kneden en dan daarna een uurtje of wat laten rijzen. Dan nog eens met de hand kneden en dan kun je daar 10 pretzels van maken. Lange rolletjes maken en in de vorm van een krakeling leggen op bakpapier. Eigeel erover heen strijken en daarna wat zeezout erover heen strooien. Met dat laatste toch wel voorzichtig doen, wij waren iets te scheutig. Maar gelukkig vinden wij zout lekker. Daarna in hete oven (225 graden) bruingeel bakken in 15 minuten.
Van dezelfde site hebben we ook het idee van de kijktafel voor deze 40 dagen overgenomen en daar gelijk een eigen draai aan gegeven. Als je goed kijkt zie je dat de tuinmannen in de woestijn al aan het werk zijn.

Wil je ook gaan vasten? Kijk dan eens op deze site eenblogvanmelkenhoning. Daar vind je een hele lijst met ideeën hoe jij vorm zou kunnen geven aan jouw vasten. Niet bedoeld om alles te doen (denk ik) maar gewoon om er wat tussen uit te halen. Zo las ik de tip 40 dagen geen boeken lezen. Nou dat dacht ik dus niet, ik ga nu juist wél lezen. Ha!

Zo weer ideeën genoeg. Ik ga nu maar eens verder met de reading challenge!