dinsdag 17 februari 2015

vastenavond

Vanavond is het dan zover: Vastenavond. Terwijl ik heel hard heb gewerkt waren er collega's van mij aan het hossen en aan het drinken. Voor hen zit het er straks op en begint het voor mij: vasten. Eigenlijk zou je het allebei moeten doen: carnaval vieren én vasten. Op de een of andere manier is de combinatie een zeldzaamheid geworden. Zien mijn feestende collega's het vasten niet zitten, zie ik dat hossen en drinken 4 dagen lang niet zitten. Biertje thuis voor de buis is mij genoeg. Toch houdt de geschiedenis van de carnaval mij wel bezig. Het schijnt al heel erg oud te zijn. Het schijnt er al voor de katholieke gebruiken te zijn geweest. Een heidens feest dus. De katholieke kerk zag het niet zitten het feest te verbieden en heeft het als het ware ingelijfd. En hoe! Ik ving als kind een keer iets op over vastenavond, dat de mascotte dan verbrand zou worden. Dat vond ik eng. Vanavond zullen er in het zuiden en waarschijnlijk ook op andere plaatsen in Nederland verschillende mascottes de hens in gaan. Maar ik las ook iets over begraven én zelfs verdrinken? Ik heb even gekeken hoe dat gaat in Mispelgat (Zaltbommel), zij hebben daar ieder jaar een grote Olie B Bommel op de markt staan en die wordt om 23.33 uur vanavond begraven, Hoe dat in z'n werk gaat? Ik vind er geen foto's van terug. Om daar achter te komen zal ik er toch een keer heen moeten gaan. Deze avond maar niet meer, ik mag nog een glaasje wijn drinken en daarna stap ik echt niet in de auto. Want morgen beginnen voor mij de vasten. Nou ja, in ieder geval wel een foto van de onthulling. Fijn carnavalvierders dat jullie zulk lekker droog zonnig weer hebben gehad dit jaar dat betekent dat wij dat ook hadden!