donderdag 26 februari 2015

Een lesje in rogge, afgesloten met een recept voor ontbijtkoek

Waar sloot ik gisteren ook alweer mee af? 
Curiosity is one of the great secrets of happiness.


Er komt weer een informatief stukje. Of zal het mijn onderwijzersgeest zijn dat ik altijd informatie zoek en door wil geven? Hoe dan ook, je schijnt er gelukkig van te worden. Deze week heb ik voor het eerst gebakken met roggemeel. In mijn zoektocht naar veganistische recepten kwam ik op een site  over vega eten het recept van ontbijtkoek tegen, gemaakt met alleen plantaardige ingrediënten.Met als hoofdbestanddeel rogge. In mijn zoektocht naar rogge kwam ik op Wikipedia tegen dat dat altijd in ontbijtkoek zit. Nooit geweten, ik dacht  dat er uitsluitend roggebrood van wordt gemaakt. Mis. Rogge komt voor in Turkije en is in de bronstijd naar ons gekomen maar waarschijnlijk moet het later geweest zijn ten tijde van de Romeinen. Zij deden er echter wat laatdunkend over, alleen als er echt geen ander graan was dan gingen ze rogge eten. Maar ja, zij kenden natuurlijk onze ontbijtkoek en roggebrood nog niet. Ha, dat hebben de Hollanders uitgevonden. Ten minste, dat laatste vermoed ik. 

Rogge behoort net als de andere granen tot de grassoort en in Ierland maken ze er whiskey van.

Nou en ik heb er een ontbijtkoek van gemaakt. Voedzaam, zonder geraffineerde dingen en volgens de man hier in huis niet te eten. Geeft niks, mij helpt het bij de stevige trek en is de koek alleen voor mij. Voor degenen die zich nu zorgen gaan maken over de kinderen in ons huis. Maak je niet druk, zij eten gewoon, ondanks de vasten en mijn veganistisch dieet. Zij aten vanavond lekker scharrelkip bij mijn roerbakschotel. 

Hier komt het recept, met de ingrediënten die ik in huis had, als je het originele wilt moet je even naar deze link.

250 gram roggemeel
1 flinke theelepel koekkruiden
3 eetlepels kokosbloesemsuiker
1 theelepel baking soda
1 theelepel wijnsteenzuur
beetje zout
250 ml melk (van amandel, soja of haver)
flinke eetlepel honing
flinke eetlepel appelstroop
bakpapier

oven op 160 graden
cakeblik bekleden met bakpapier, ik las pas later ergens dat je het papier het beste eerst tot een prop kunt maken want dan kan je beter vormen.
alle ingrediënten in een kom en flink roeren, ik besef me dat ik het veel te droog vond en uit de losse pols er nog wat sojamelk bij goot.
beslag in de cakevorm
In een uur bakken en daarna laten afkoelen.




Piece of cake