zaterdag 14 februari 2015

Valentijn

Valentijn

En al wat gekregen voor Valentijn? Het lijkt alsof deze Amerikaanse gewoonte dit jaar nog meer bij ons aanwezig is dan andere jaren. Ik kan niet ontkennen dat wij er niet aan gedaan hebben. Toen ik vanochtend Facebook opende regende het aan alle kanten digitale Valentijnswensen aan alles en iedereen. Het leukste vond ik eigenlijk de berichten die er een beetje de draak mee staken. Het leuke aan Valentijn is alle chocolade die 15 februari in de aanbieding ligt. Maar goed, ik heb een fairtrade chocoladereep voor de echtgenoot gekocht en ik kreeg op mijn beurt een fairtrade sleutelhanger. Je wordt er toch in meegesleept. Maar wij hebben het met ons consumindergedrag toch netjes gedaan. Ik noemde Amerikaanse gewoonte. Maar waar komt het nou eigenlijk vandaan? Dat heb ik voor jullie eens opgezocht.

Volgens de overlevering schijnen er twee Valentijnen geweest te zijn. Maar helemaal duidelijk is het niet om dat de verhalen zich afspelen ten tijde van de Romeinen en dat is toch een hele tijd geleden. Wat de Valentijnen betreft was het de derde eeuw ná Christus.

Ik heb het volgende zo van Wikipedia geplukt:


Volgens de legende kwam een jong paar bij bisschop Valentijn met het verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een christen. Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer, en huwde het stel. Al gauw kwamen meer paren met hetzelfde verzoek. Hij werd aangegeven en gearresteerd. Toen hij voor de keizer moest verschijnen, probeerde hij die te bekeren. Claudius voelde zich beledigd en liet Valentijn martelen en onthoofden. Dat gebeurde op 14 februari, maar welk jaar het was, is onduidelijk. Voordat het vonnis werd uitgevoerd, zag Valentijn nog kans het dochtertje van de gevangenisbewaarder een briefje toe te stoppen; Van je Valentijn, stond erop.
Volgens een ander verhaal kwam een cipier (of de stadhouder van Rome) bij de toen al in de gevangenis zittende Valentijn met het verzoek zijn blinde dochter te genezen. Valentijn zorgde voor een geneesmiddel, maar dat werkte niet. Op de dag van zijn onthoofding probeerde de vader van het meisje nog wanhopig het vonnis tegen te houden, maar tevergeefs. Na Valentijns terechtstelling ontving het meisje een klein briefje van Valentijn, waaruit een gele bloem viel (als mensen hem om raad vroegen gaf hij hen een bloem, vandaar de bloemengroet op Valentijnsdag). Op het briefje stond 'Van Valentinus' en direct kon ze weer zien. Volgens de legende werd de vader daarna bekeerd tot het christendom.
Ik houd wel van dit soort legenden en dat er nog steeds fragmenten van terug te vinden zijn, zoals het geven van kaarten en bloemen. Volgende keer dan toch maar een kaart of bloemen?
En dan nog wat. Valentijnsdag is een merkeldag.Dat betekent dat er spreuken bij deze dag horen die over het weer gaan:
  • Dooi op Sint-Valentijn doet veel water in de wijn.
  • Zonneschijn op Sint-Valentijn, geeft goede wijn.
  • Is de aarde met Sint-Valentijn in het wit gehuld, dan zijn de weiden en akkers met vreugde vervuld.

Geen Valentijnsgroet gegeven of gekregen? Dan krijg je hem nu van mij:

Fijne Valentijn!

(illustratie komt van Catharijne Convent)