zondag 15 februari 2015

recept sojamelk

Nog een challenge. Het kwijtraken van stressvet. Als je buik niet bij je gewicht past dan heb je stressvet en ik heb inmiddels begrepen dat dat niet gezond is. Maar nog afgezien daarvan is het ook niet mooi. Slanke benen met daarboven een behoorlijke buik. De mensen krijgen daar vreemde ideeën van. Via het ene blog na het andere ben ik bij de Planteneter terecht gekomen. Hij promoot het plantaardige eten. Dat komt mooi uit, woensdag beginnen de vasten en dan gaan we het vlees weer opzij zetten, het past bij mijn ideeën over het verkleinen van de mondiale voetafdruk én als beloning heb ik straks weer een buik waarmee ik weer gewone t-shirts en gebreide jurkjes kan dragen. Win-win. Meer fruit eten is geen probleem, het is lekker en je frist er van op en navelsinaasappelen waren in de bonus afgelopen week. Maar dan....geen eieren, geen melk en geen kaas. Tja, dit wordt lastig. Lang leve internet. Zo heb ik afgelopen week al een ovenschotel gemaakt zonder vlees en zonder zuivel maar met een saus gemaakt van fairtrade kokosmelk. En ben ik overgegaan op de sojamelk. Al lezende kwam ik erachter dat het velen malen goedkoper is als je die sojamelk zelf maakt. Eerlijk is eerlijk, die uit de winkel is lekkerder, maar hier zal ik zeker nog mijn vorm aan gaan geven. Ik heb van sojamelk al havermoutpap gemaakt, warme chocomelk én boter. De pap en de chocomelk zijn geslaagd. Over de boter kan ik nog geen mening geven. Die heb gemaakt om er komende week een keer koekjes van te bakken. Als het er van komt en ze zijn gelukt dan zal dat recept ook volgen.



Recept sojamelk:

  • 100 gram (biologische) sojabonen
  • 1 liter water

  1. Je wast de bonen en weekt ze 24 uur in een pan met ruim water
  2. Je giet de bonen af en doet ze in een blender. Je maalt de bonen (eventueel aangelengd met wat water) tot een pasta. Het zal afhankelijk van de hoeveelheid bonen zijn of de grootte van je blender hoe vaak je dat moet doen. Na een paar minuten heb je je bonenpasta.
  3. Je legt over een pan een brandschone dunne theedoek. Die kun je vastmaken met wasknijpers aan de pan, ik had er een vergiet tussen gedaan.
  4. De pasta gaat in de theedoek, die vouw je samen en dan flink knijpen tot je al het vocht eruit hebt geknepen.
  5. De vloeistof die nu in de pan ligt is je melk. Dat ga je eerst koken, een half uur op laag vuur. Regelmatig roeren en opletten dat het niet aanbrandt.
Nu is je melk klaar. In de recepten die ik tegen kwam werd er zout en/of suiker aan toegevoegd. Dat heb ik niet gedaan, dat kan altijd nog als je de melk gaat verwerken. Ik drink de melk namelijk nooit zo. Als jij dat wel doet kun je gaan experimenteren met de smaak. Er wordt ook gesproken over het verwijderen van de velletjes na het weken. Dat kun je doen, maar dat geduld kon ik even niet opbrengen. Het schijnt wel lekkerder te zijn als je de velletjes wél weghaalt.